Ronald
05-08-2006, 10:26 AM
For the people who only speaks English: In this topic I put some of the famous dialoges used in AYBS for the people in Holland who visit these forum, but don't speak English. Are there English' people who from which episodes these dialoges are?
Kindest regards,
Ronald.
---
REV?RENCES
Mr. Grainger: "Mensen maken vandaag de dag zelden een rev?rence.?
Mr. Humphries: "Mijn melkboer doet het nog wel hoor."
Mr. Lucas: "Dan moet je ook niet de deur open doen in een smoking."
Mr. Humphries (lachend): "Dus jij loopt ?s morgens zo vroeg bij mij door de straat"
BRIL
Mr. Humphries zoekt een nieuwe bril uit en past een roze met knopjes.
Mr. Humphries: ?Ben ik dat??
Mr. Lucas: ?Jeetje, uw ogen zijn echt slecht.?
Mr. Humphries: ?Ik bedoel, past die bril bij mijn persoonlijkheid??
Mr. Lucas: ?Nou, dat weet ik niet, maar hij flikkert wel.?
TE LAAT:
Mrs. Slocombe: ?Waarom ik te laat ben? De centrale verwarming was kapot en ik moest mijn poesje ervoor houden. Die was namelijk stijf bevroren.?
DE DEMO VAN MR. SPOONER?S DEMO-TAPE:
Mr. Humphries: ?Gezongen door Mr. Spooner, op de achtergrond Mr. Humphries, Mrs. Slocombe en Miss Brahms, met do-da?s van Mr. Rumbold en Captain Peacock.?
ROGER
Nadat Mr. Humphries van een klant heeft gehoord over diens vriend Roger, die zonder broek op het carpet rollebolt, kan hij niet wachten om Roger daadwerkelijk te ontmoeten.
Klant: "Wilt u Roger even opmeten? " (he tilt een klein hondje omhoog)
Mr. Humphries (tegen Mr. Lucas): "Ik moet even gaan liggen, neemt u het even over.?
ZANGTALENT
Nadat de staf de demo van Mr. Spooner via de telefoon heeft laten horen aan Mr. Grace:
Mr. Rumbold (nog steeds aan de telefoon met Mr. Grace): Nee, er is geen ernstige ziekte uitgebroken op de dierenafdeling, het is het personeel van de vierde verdieping? Okee, ik begrijp, houd ze vast, tot sluitingstijd.?
VREEMDEN
De discussie nadat Mr. Humphries heeft voorgesteld om anderen mee te nemen naar de club...
Captain Peacock: "Ik schrijf op: gastenlijst', twijfelaars"
Mr. Lucas: "Dat dekt de lading wel aardig"
RAMP
Mrs. Slocombe: ?Voor mij was het een ramp.?
Mr. Lucas: ?Dat is het voor u altijd.?
DUITSERS
Mr Rumbold: ?Ik hoor steeds het woord moffen. Is er hier een anti-Duits gevoel??
Mrs. Slocombe: ?Ja. Ik zal niet gauw vergeten dat ik op mijn rug belandde tijdens de tweede wereldoorlog. En de Duitse luchtmacht was verantwoordelijk.?
Mr. Lucas: ?Al die andere keren dat ze op haar rug belandde, was de Amerikaanse luchtmacht verantwoordelijk.?
Mr. Rumbold: ?Waar waren we ook al weer??
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe herinnerde zich dat ze tijdens de tweede wereldoorlog op haar rug lag.?
Mrs. Slocombe: ?Doe me een lol, alsjeblieft.?
Mr. Lucas: ?Ze herinnert zich nu zelfs, wat ze toen zei.?
CLUB-DASSEN
Na het voorstel van Mr. Tebbs om clubdassen te gaan dragen.
Miss Brahms: "Meisjes dragen geen dassen.?
Mr. Lucas: "Nou, dan dragen jullie toch clubslipjes."
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe mag de club niet in zonder slipje.?
Mr. Lucas (wijzend op Humphries): ?Ik zei niks, hij was het.?
ETALAGEPOP
Miss Brahms (na de nieuwe etalagepop te hebben gezien): "Is dat alles? Is dat die robot waar we al die drukte om maken? Ziet er niet echt levensecht uit."
Mr. Humphries (tegen Miss Brahms): "Nou, jij ziet er zo vroeg ook niet echt levensecht uit."
VRIJ
Mr. Humphries: "Bent u vrij, Mr. Lucas?"
Mr. Lucas: "Nou, ik zat net middenin het niets doen."
VERJAARDAGSCADEAU
Capt. Peacock: "Heeft iemand een idee, wat we Mrs. Slocombe moeten geven wanneer ze vijftig jaar wordt??
Mr. Grainger: "Ik wil voorstellen om haar een giftablet te geven? Nee, nee, dat neem ik terug.?
Capt. Peacock: "Gelukkig maar.?
Mr. Grainger: "Twee giftabletten, voor het geval de eerste niet werkt."
AUTORITEIT
Capt. Peacock klaagt tegen Mr. Rumbold over zijn eigen knickerbockers:
Capt. Peacock: "Tijdens de discussie vertelde u dat het als een paal boven water zou staan, dat ik een kostuum zou krijgen dat bij mijn autoriteit zou passen. Nou, ik sta voor paal, maar heb erg weinig autoriteit.?
FLAPPEREN
Mr. Rumbold zit vast op het dak met de rest van het personeel.
Mr. Rumbold: "Hoe kom ik beneden??
Mr. Spooner: "Spring van het dak en flapper met uw oren?
BRAND
De personeelsleden op het dak worden door de brandweer gered.
Brandweerman: "Okee, wie als eerste?"
Mrs. Slocombe: "Ik."
Fireman (schreeuwend naar beneden): "Verdomme, Bert, we hebben een ladder nodig die veel steviger is."
LIJF
Mr. Humphries vertelt dat hij soms uit zijn lichaam kan wippen, wanneer hij dat wil.
Mrs. Slocombe: "Ik wou dat ik dat ook kon.?
Mr. Lucas: "Als ik zo?n lichaam had als Mrs. Slocombe dan kwam ik dan nooit meer terug."
MAMMY
Mr. Grainger moet een stukje doen in het plaatselijke verzorgingshuis, het imiteren van Winston Churchill of Sir Leslie Hore Belisha is geen optie meer.
Mr. Grainger: ?Ik kan me nog wel wat woorden herinneren van dat liedje van Al Johnson. Mammy.?
Miss Brahms: ?Welke woorden kunt u zich nog herinneren??
Mr. Grainger: ?Mammy, mammy? (lange stilte) ?Daarna weet ik het niet zo goed meer.?
PLAY-BACKEN
Mr. Grainger eet morsend een bordje kwark en denkt ondertussen na over zijn act.
Miss Brahms: ?U kunt het natuurlijk ook play-backen, dan hoeft u alleen maar u mond op tijd open en dicht te doen.?
Mr. Humphries: ?Ik wou dat hij dat deed, wanneer hij kwark eet.?
HOOFDVERKOPER
Mr. Humphries staat op het punt bevorderd te worden tot hoofd van de herenafdeling, Mr. Rumbold belt voor het definitieve antwoord met Young Mr. Grace
Mr. Rumbold: ?Ik moet nu echt een antwoord hebben over Mr. Humphries. De vraag is: Is hij het of niet??
Young Mr Grace: ?De mensen vragen dat al jaren aan me.?
SPOORWEGTUNNEL
Mr. Humphries zal bij Captain Peacock de toekomst voorspellen en heeft zijn hand vast.
Mr. Humphries: ?Goh, wat een boel lijnen. Hier, er schiet een helemaal door, zo zijn mouw in.?
Captain Peacock: ?Wat wil dat zeggen??
Mr. Lucas: ?U sterft van ouderdom in een spoorwegtunnel.?
AFZAKKEN
Mr. Grainger speelt in een reclamefilm een vriendelijke oude barkeeper.
Mr. Grainger: ?Welke idioot heeft die maat opgenomen? Mijn broek zakt af.?
Mr. Lucas: ?U speelt niet voor niets een oude barkeeper.?
TROUWEN
Mr. Lucas, Captain Peacock en Mr. Humphries staan bij elkaar, nadat Mrs. Slocombe naar het kantoor van Young Mr. Grace is gegaan, in de overtuiging dat hij met haar wil trouwen.
Captain Peacock: ?Ik wou dat ik daar als vlieg op de muur zat.?
Mr. Lucas: ?Ik kan u precies vertellen wat u zou zien. Thee voor twee, een idiote zak en een trut van een oud wijf.?
MANCHESTER UNITED
Mrs. Slocombe komt in een geheel roze ballet-outfit uit de paskamer, om balletoefeningen te gaan doen.
Mrs. Slocombe (tegen Mr. Lucas): ?Waag niet niet om er iets van te zeggen.?
Mr. Lucas: ?Ik zou niet durven, Mrs. Slocombe, maar ik dacht wel aan iets anders. Het wordt hoog tijd dat Manchester United twee goede vleugelverdedigers krijgt.?
TERUGKOMEN
Mr. Humphries (tegen Mr. Grainger): ?Ik loop even met deze klant mee, die moet zich uitkleden en een pak passen bij Mr. Lucas?
Mr. Grainger (boos): ?Als u maar onmiddelijk terug komt.?
MANNENAFDELING
Mrs. Peacock stormt de afdeling op, omdat ze denkt dat Captain Peacock een verhouding heeft met de secretaresse van Rumbold.
Mrs. Peacock: ?Waar was je??
Captain Peacock: ?Wanneer??
Mrs. Peacock: ?Als je er omheen gaat draaien, geef ik je een schop, midden in de mannenafdeling.?
BENT U VRIJ?
Captain Peacock ontvangt een klant, die een broek wil passen.
Captain Peacock: ?Mr. Humphries, is Mr. Grainger vrij??
Mr. Humphries: ?Dat weet ik niet, maar ik ben druk bezig.?
Captain Peacock: ?Kunt u Mr. Lucas vragen of Mr. Grainger vrij is??
Mr. Humphries: ?Ja hoor, Mr. Lucas, is Mr. Grainger vrij??
Mr. Lucas: ?Ik zal het hem vragen. Mr. Grainger, bent u vrij??
Mr. Grainger: ?Ja hoor, ik ben vrij.?
Mr. Lucas: ?Mr. Humphries, Mr. Grainger is vrij.?
Mr. Humphries: ?Dank u, Mr. Lucas. Captain Peacock, Mr. Grainger is vrij.?
Captain Peacock: ?Dank u Mr. Humphries. Mr. Grainger, kunt u even komen??
Mr. Grainger (met samentrokken billen): ?Nee, Captain Peacock, dat kan niet, ik ben niet meer vrij, ik moet me even ontlasten.?
Mr. Lucas: ?Zal ik het dan maar even overnemen??
Mr. Grainger: ?Als u vrij bent.?
BROEKMATEN
Young Mr. Grace komt een demonstratie verkopen geven.
Young Mr. Grace: ?Ik heb wel wat ervaring in de verkoop. Ik heb vroeger ook verkocht, maar dan vis. Dat spul stinkt.?
Mr. Lucas: ?Bij vissen lijkt het me lastig broekmaten opmeten.?
Young Mr. Grace (tegen Captain Peacock): ?Die jongen is een idioot, of niet dan??
PROMOTIE
Het ziet er naar uit dat Mr. Rumbold in de raad van commissarissen komt, Captain Peacock zal in dat geval Rumbold opvolgen. Onder meer Mrs. Slocombe solliciteert naar de baan van Peacock.
Mrs. Slocombe: ?Ik vindt dat uw opvolger van het andere geslacht moet zijn.?
Captain Peacock: ?Dus u beveelt Mr. Humphries aan??
Even later, als Mr. Grainger solliciteert:
Mr. Grainger: ?Ik neem aan dat u mij zult aanbevelen.?
Captain Peacock: ?Waarvoor??
Mr. Grainger: ?Voor uw baan, natuurlijk.?
Captain Peacock: ?Dat betwijfel ik, ik denk dat er een jonger iemand nodig is.?
Mr. Grainger: ?Jonger? Waarom??
Captain Peacock: ?Het is een baan met erg veel verantwoordelijkheid.?
Mr. Grainger: ?Wat nou, u loopt maar wat hooghartig rond met uw neus in de lucht, en af en toe roept u dan: ?Bent u vrij, Mr. Grainger??
Captain Peacock: ?Ik moet ook alle rekeningen controleren, of ze goed zijn opgemaakt.?
Mr. Grainger: ?Iedere idioot kan dat.?
MANK
Mrs. Slocombe vertelt Miss Brahms dat een man heeft ontmoet in een caf?.
Miss Brahms: ?Hoe zag hij eruit??
Mrs. Slocombe: ?Nou, ken je die film, waarin Steve McQueen mank loopt??
Miss Brahms: ?Ja, maar, zag hij er echt uit als Steve McQueen??
Mrs. Slocombe: ?Nou, nee, maar hij liep net zo mank.?
IN VERWACHTING?
Mrs. Slocombe vertelt Miss Brahms in de kantine dat haar poesje kleintjes krijgt. Daarna komen de heren binnen.
Miss Brahms: ?Het is zeker wel als een schok gekomen? Wanneer komt het??
Mrs. Slocombe: Ach, achter de eerste schok lijkt het me wel leuk. Het kan nu elk moment gebeuren. Maar het gekke is, je ziet er niets van.? (De mannen kijken hierna naar Mrs. Slocombe?s buik).
Mr. Lucas (fluisterend naar Mr. Humphries): ?Dus daarom eet ze niet meer.?
Miss Brahms: ?Het is toch wel vervelend, want u bent altijd zo voorzichtig geweest.?
Mrs. Slocombe: ?Ach, zulke dingen komen in de beste families voor.?
Miss Brahms: ?Weet u niet wie de vader is??
Mrs. Slocombe: ?Ja en nee. Ik denk dat het gebeurd is op mijn verjaardag. Ik kwam van de pub, ik had er een paar teveel op, en ik had de deur niet goed dichtgedaan. Ik denk dat hij bij de buurvrouw woont.?
Miss Brahms: ?Dat is die rooie, toch?? (Mr. Humphries? hand schiet van tafel).
Mrs. Slocombe: ?Nee, dat kan niet, die is drie jaar geleden geopereerd. Ik denk dat het een Birmees is. Hij ligt de hele dag op de uitkijk, in mijn tuin, in de rabarber.?
Miss Brahms: ?Vindt de bevalling thuis plaats??
Mrs. Slocombe: ?Thuis, of in de paskamer.? (Captain Peacock proest zijn koffie uit).
Mrs. Slocombe: ?Gaat het wel goed met u, Captain Peacock??
Captain Peacock: ?Best, best, best.?
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe, we konden het gesprek volgen, is het gepast om u te feliciteren??
Mrs. Slocombe: ?Dank u Mr. Humphries.?
Mr. Humphries: ?Hoopt u op een jongetje of een meisje??
Mrs. Slocombe: ?Half om half.?
Mr. Humphries: ?Ook dat komt in de beste families voor.?
Mrs. Slocombe: ?Ik kan er zes onderbrengen. Maar komen er meer, dan moet ik ze verdrinken.? (Mrs. Slocombe en Miss Brahms verlaten hierna de kantine.)
Mr. Lucas: ?Wat was dat nou allemaal??
Captain Peacock: ?Mr. Lucas, ik denk dat we moeten toegeven, dat we er helemaal naast zaten.?
Mr. Lucas: ?Ik denk dat u gelijk heeft, Captain Peacock. Maar ik maakte me wel even zorgen.?
Mr. Humphries: ?Ik ook, vooral toen ze over die rooie begon, die die operatie had gehad.?
Mr. Grainger (staat op): ?Ik moet meteen naar huis, wij hebben ook een Birmees als buurman.?
Mr. Lucas: ?Een Birmese kat??
Mr. Lucas: ?Nee, birmese buschauffeur. En mijn vrouw is gek op rabarber.?
OPLOSSINGEN
Grace Brothers dreigt te worden overgenomen door Lally & Willets. De meeste aandeelhouders zijn tegen een overname, maar van diegenen die aanwezig zijn op de vergadering zijn grotendeels voor.
Mr. Rumbold: ?Jullie weten allemaal dat Young Mr. Grace een erg doortastende zakenman is. En hij heeft een aantal oplossingen bedacht om alle problemen op te lossen.?
Young Mr. Grace: ?Ja, 1. Steek de boel in de fik, strijk het verzekeringsgeld op, en begin ergens anders opnieuw.?
Captain Peacock: ?Maar Mr. Grace toch??
Young Mr. Grace: ?Het werkte ook in 1928. 2. Laat de maffia de oppositie uit de weg ruimen, die zag ik bij Kojak. 3. Ontvoer de vrouw van Mr. Willets, stop haar in een kluis en gooi de combinatie weg.?
Mr. Lucas (tegen Humphries): ?Hawai Five-O?? (Humphries knikt)
Young Mr. Grace: ?4.Fotograaf mijn secretaresse in bed met Mr. Willets.?
Mr. Lucas: ?Dat deden ze vast in Columbo.?
Young Mr. Grace: ?5. Het ultime wapen. Fotograaf Mr. Humphries in bed met Mr. Willets.?
Mr. Humphries (tegen Lucas): ?Heb ik soms een programma gemist??
Mr. Rumbold: ?Ik heb Mr. Grace geadviseerd dat dit nogal vergaande oplossingen zijn, maar hij wil Howard Hughes imiteren, hij heeft net zijn biografie uit.?
Captain Peacock: ?Ik heb in mijn hele leven nog nooit zoiets gehoord. Het is belachelijk.?
Mrs. Slocombe: ?En ik ben er ook unaniem op tegen.?
Mr. Harman: ?Waarom doet u niet iets simpels, waarom gebruikt u geen dubbelgangers??
Mr. Rumbold: ?Wat bedoelt u, Mr. Harman??
Mr. Harman: ?Vervang ze, jullie komen vier aandeelhouders tekort, zet dus vier dubbelgangers in.?
Young Mr. Grace (tegen Harman): ?U heeft een crimineel brein, dat heeft u.?
VAKBOND
Mr. Mash neemt het als vakbondsman op voor Mr. Grainger, die is berispt omdat hij te laat terug kwam van lunch en weigert een boek te tekenen.
Mr. Mash: ?Wie is er voor, dat ik acties mag ondernemen wanneer ik wil?? (Iedereen steekt de hand op, behalve captain Peacock)
Mr. Mash: ?En wie is er tegen? (alleen captain Peacock steekt zijn hand op)
Mr. Mash: ?U kunt niet stemmen, u bent niet bevoegd.?
Captain Peacock: ?Ik ben lid van de vakbond.?
Mr. Mash: ?En waar is uw lidmaatschapskaart??
Captain Peacock: ?Die ligt thuis.?
Mr. Mash: ?Dan kunt u dus niet stemmen.?
Captain Peacock: ?Ik stel voor dat iedereen zijn of haar kaart toont.?
Mr. Mash: ?Dat is niet aan de orde.?
Captain Peacock: ?Waarom niet??
Mr. Mash: ?Omdat u pas een voorstel kunt doen, als u uw eigen kaart heeft getoond.?
JURK
Een mannelijke klant heeft op de vrouwenafdeling een jurk uitgezocht voor een feestje en wil deze passen op de mannenafdeling.
Captain Peacock: ?Mr. Grainger, bent u vrij??
Mr. Grainger: ?Nee, captain Peacock, ik ben net op de weg naar de personeelskantine.?
Captain Peacock: ?Mr. Humphries, bent u vrij??
Mr. Humphries: ?Nee, captain Peacock, ik ben mijn dassen aan het prijzen.?
Captain Peacock: ?Deze heer wil een jurk aanpassen.?
Mr. Humphries: ?Ik ben vrij.?
NOTULEN
Mr. Grainger moet op rapport komen bij Mr. Rumbold, omdat hij te laat was van lunch, en hij bovendien weigerde het boek te tekenen. Vooraf had hij tegen zijn secretaresse Miss Ainsworth gezegd, dat ze alles woordelijk moest notuleren. Mr. Grainger klopt op de deur.
Mr. Rumbold: ?Kom binnen.?
Mr. Grainger: ?Ik geloof dat u mij wilde spreken, Mr. Rumbold??
Mr. Rumbold: ?Ik wacht al vijf minuten op u, Mr. Grainger.?
Mr. Grainger: ?Ik kwam zo snel mogelijk.?
Mr. Rumbold: ?Herkent u dit boek, Mr. Grainger??
Mr. Grainger: ?Ik denk het wel.?
Mr. Rumbold: ?Schrijf alles op, Miss Ainsworth.?
Miss Ainsworth: ?Ik heb alles opgeschreven, Mr. Rumbold. Klop-klop. Kom binnen. Ik geloof dat u mij wilde spreken Mr. Rumbold?, Ik wacht al vijf minuten op u, Mr. Grainger, Ik kwam zo snel mogelijk, Herkent u dit boek, Mr. Grainger? Ik denk het wel. Schrijf alles op, Miss Ainsworth, Ik heb alles opgeschreven Mr. Rumbold.?
Mr. Rumbold: ?Ik wil niet dat u opschrijft, wat u zelf zegt.?
Miss Ainsworth: ?Goed, eh, moet ik dat ook opschrijven??
Mr. Rumbold: ?Nee, nee, nee, we beginnen opnieuw.?
Miss Ainsworth: ?Klop, klop.?
Mr. Rumbold: ?Miss Ainsworth, alstublieft, waar waren we??
Miss Ainsworth: ?Herkent u dit boek, ik denk het wel.?
Mr. Rumbold: ?Oh ja.?
HOSPITA
Mr. Lucas vertelt aan Mr. Humphries dat hij met een meisje naar huis is geweest.
Mr. Lucas: ?We moesten wel erg stil doen, want ze woont bij een hospita, en die wil niet, dat ze na 11 uur ?s avonds nog mannenbezoek heeft.?
Mr. Humphries: ?Oh, bij zo?n hospita heb ik ook gewoond.?
Mr. Lucas: ?Dus we gingen heel voorzichtig de trap op, en toen we in haar kamer kwamen zei ze dat ik niet op het knopje van het licht moest drukken, want dat maakte lawaai.?
Mr. Humphries: ?Het lijkt wel Mission Impossible.?
Mr. Lucas: ?We gingen daarom maar op de mat zitten, we keken elkaar vijf minuten lang aan, en toen vroeg ze waar ik op wachtte.?
Mr. Humphries: ?Ja, waar wachtte je eigenlijk op??
Mr. Lucas: ?Ik was bang dat ook het haakje van haar BH lawaai maakte. Maar goed, voor we het wisten wat het klabam-klabam-klabam.?
Mr. Humphries: ?Eind goed, al goed.?
Mr. Lucas: ?Nee, nee, dat was die hospita, die op de deur bonkte. Maar ik was zo rustig als wat, ik pakte de televisie op, liep de deur uit, en riep heel hard dat ik dat ding binnen een week zou repareren.?
Mr. Humphries: ?Trapte ze erin??
Mr. Lucas: ?Normaal gesproken waarschijnlijk wel, maar ik had geen broek aan.?
MAAGD
Tijdens een vergadering:
Mr. Rumbold: ?Ik zeg altijd maar zo, een gelukkige verkoper is een goede verkoper.?
Mr. Lucas: ?Ik zeg altijd maar zo, een voldane maagd, is geen maagd meer.?
SLEUTEL
Voor aanvang van een vergadering is de sleutel van de idee?nbox zoek. Captain Peacock slaat ermee op tafel, Mr. Grainger slaapt.
Mr. Grainger (in zijn slaap): ?Kom maar binnen, de deur is open.?
Mr. Humphries: ?We zoeken naar de sleutel.?
Mr. Grainger: ?Oh, die ligt onder de mat.?
ROMMEL
Mr. Goldberg komt solliciteren en herinnert zich Captain Peacock uit het leger. Hij noemt hem echter korporaal.
Mr. Rumbold: ?Deze man is niet korporaal Peacock, maar captain Peacock. Hij vocht tegen het leger van Rommel.?
Mr. Goldberg: ?Ooh, we vroegen ons altijd al af wat hij in zijn vrije tijd deed.?
WARENKENNIS
De oude Mr. Webster komt solliciteren en captain Peacock vraagt hem naar zijn warenkennis.
Mr. Webster: ?Wat is dat??
Captain Peacock: ?Kunt u mij het verschil vertellen tussen nylon en banlon??
Mr. Webster: ?Ik heb de baan zeker niet??
Kindest regards,
Ronald.
---
REV?RENCES
Mr. Grainger: "Mensen maken vandaag de dag zelden een rev?rence.?
Mr. Humphries: "Mijn melkboer doet het nog wel hoor."
Mr. Lucas: "Dan moet je ook niet de deur open doen in een smoking."
Mr. Humphries (lachend): "Dus jij loopt ?s morgens zo vroeg bij mij door de straat"
BRIL
Mr. Humphries zoekt een nieuwe bril uit en past een roze met knopjes.
Mr. Humphries: ?Ben ik dat??
Mr. Lucas: ?Jeetje, uw ogen zijn echt slecht.?
Mr. Humphries: ?Ik bedoel, past die bril bij mijn persoonlijkheid??
Mr. Lucas: ?Nou, dat weet ik niet, maar hij flikkert wel.?
TE LAAT:
Mrs. Slocombe: ?Waarom ik te laat ben? De centrale verwarming was kapot en ik moest mijn poesje ervoor houden. Die was namelijk stijf bevroren.?
DE DEMO VAN MR. SPOONER?S DEMO-TAPE:
Mr. Humphries: ?Gezongen door Mr. Spooner, op de achtergrond Mr. Humphries, Mrs. Slocombe en Miss Brahms, met do-da?s van Mr. Rumbold en Captain Peacock.?
ROGER
Nadat Mr. Humphries van een klant heeft gehoord over diens vriend Roger, die zonder broek op het carpet rollebolt, kan hij niet wachten om Roger daadwerkelijk te ontmoeten.
Klant: "Wilt u Roger even opmeten? " (he tilt een klein hondje omhoog)
Mr. Humphries (tegen Mr. Lucas): "Ik moet even gaan liggen, neemt u het even over.?
ZANGTALENT
Nadat de staf de demo van Mr. Spooner via de telefoon heeft laten horen aan Mr. Grace:
Mr. Rumbold (nog steeds aan de telefoon met Mr. Grace): Nee, er is geen ernstige ziekte uitgebroken op de dierenafdeling, het is het personeel van de vierde verdieping? Okee, ik begrijp, houd ze vast, tot sluitingstijd.?
VREEMDEN
De discussie nadat Mr. Humphries heeft voorgesteld om anderen mee te nemen naar de club...
Captain Peacock: "Ik schrijf op: gastenlijst', twijfelaars"
Mr. Lucas: "Dat dekt de lading wel aardig"
RAMP
Mrs. Slocombe: ?Voor mij was het een ramp.?
Mr. Lucas: ?Dat is het voor u altijd.?
DUITSERS
Mr Rumbold: ?Ik hoor steeds het woord moffen. Is er hier een anti-Duits gevoel??
Mrs. Slocombe: ?Ja. Ik zal niet gauw vergeten dat ik op mijn rug belandde tijdens de tweede wereldoorlog. En de Duitse luchtmacht was verantwoordelijk.?
Mr. Lucas: ?Al die andere keren dat ze op haar rug belandde, was de Amerikaanse luchtmacht verantwoordelijk.?
Mr. Rumbold: ?Waar waren we ook al weer??
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe herinnerde zich dat ze tijdens de tweede wereldoorlog op haar rug lag.?
Mrs. Slocombe: ?Doe me een lol, alsjeblieft.?
Mr. Lucas: ?Ze herinnert zich nu zelfs, wat ze toen zei.?
CLUB-DASSEN
Na het voorstel van Mr. Tebbs om clubdassen te gaan dragen.
Miss Brahms: "Meisjes dragen geen dassen.?
Mr. Lucas: "Nou, dan dragen jullie toch clubslipjes."
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe mag de club niet in zonder slipje.?
Mr. Lucas (wijzend op Humphries): ?Ik zei niks, hij was het.?
ETALAGEPOP
Miss Brahms (na de nieuwe etalagepop te hebben gezien): "Is dat alles? Is dat die robot waar we al die drukte om maken? Ziet er niet echt levensecht uit."
Mr. Humphries (tegen Miss Brahms): "Nou, jij ziet er zo vroeg ook niet echt levensecht uit."
VRIJ
Mr. Humphries: "Bent u vrij, Mr. Lucas?"
Mr. Lucas: "Nou, ik zat net middenin het niets doen."
VERJAARDAGSCADEAU
Capt. Peacock: "Heeft iemand een idee, wat we Mrs. Slocombe moeten geven wanneer ze vijftig jaar wordt??
Mr. Grainger: "Ik wil voorstellen om haar een giftablet te geven? Nee, nee, dat neem ik terug.?
Capt. Peacock: "Gelukkig maar.?
Mr. Grainger: "Twee giftabletten, voor het geval de eerste niet werkt."
AUTORITEIT
Capt. Peacock klaagt tegen Mr. Rumbold over zijn eigen knickerbockers:
Capt. Peacock: "Tijdens de discussie vertelde u dat het als een paal boven water zou staan, dat ik een kostuum zou krijgen dat bij mijn autoriteit zou passen. Nou, ik sta voor paal, maar heb erg weinig autoriteit.?
FLAPPEREN
Mr. Rumbold zit vast op het dak met de rest van het personeel.
Mr. Rumbold: "Hoe kom ik beneden??
Mr. Spooner: "Spring van het dak en flapper met uw oren?
BRAND
De personeelsleden op het dak worden door de brandweer gered.
Brandweerman: "Okee, wie als eerste?"
Mrs. Slocombe: "Ik."
Fireman (schreeuwend naar beneden): "Verdomme, Bert, we hebben een ladder nodig die veel steviger is."
LIJF
Mr. Humphries vertelt dat hij soms uit zijn lichaam kan wippen, wanneer hij dat wil.
Mrs. Slocombe: "Ik wou dat ik dat ook kon.?
Mr. Lucas: "Als ik zo?n lichaam had als Mrs. Slocombe dan kwam ik dan nooit meer terug."
MAMMY
Mr. Grainger moet een stukje doen in het plaatselijke verzorgingshuis, het imiteren van Winston Churchill of Sir Leslie Hore Belisha is geen optie meer.
Mr. Grainger: ?Ik kan me nog wel wat woorden herinneren van dat liedje van Al Johnson. Mammy.?
Miss Brahms: ?Welke woorden kunt u zich nog herinneren??
Mr. Grainger: ?Mammy, mammy? (lange stilte) ?Daarna weet ik het niet zo goed meer.?
PLAY-BACKEN
Mr. Grainger eet morsend een bordje kwark en denkt ondertussen na over zijn act.
Miss Brahms: ?U kunt het natuurlijk ook play-backen, dan hoeft u alleen maar u mond op tijd open en dicht te doen.?
Mr. Humphries: ?Ik wou dat hij dat deed, wanneer hij kwark eet.?
HOOFDVERKOPER
Mr. Humphries staat op het punt bevorderd te worden tot hoofd van de herenafdeling, Mr. Rumbold belt voor het definitieve antwoord met Young Mr. Grace
Mr. Rumbold: ?Ik moet nu echt een antwoord hebben over Mr. Humphries. De vraag is: Is hij het of niet??
Young Mr Grace: ?De mensen vragen dat al jaren aan me.?
SPOORWEGTUNNEL
Mr. Humphries zal bij Captain Peacock de toekomst voorspellen en heeft zijn hand vast.
Mr. Humphries: ?Goh, wat een boel lijnen. Hier, er schiet een helemaal door, zo zijn mouw in.?
Captain Peacock: ?Wat wil dat zeggen??
Mr. Lucas: ?U sterft van ouderdom in een spoorwegtunnel.?
AFZAKKEN
Mr. Grainger speelt in een reclamefilm een vriendelijke oude barkeeper.
Mr. Grainger: ?Welke idioot heeft die maat opgenomen? Mijn broek zakt af.?
Mr. Lucas: ?U speelt niet voor niets een oude barkeeper.?
TROUWEN
Mr. Lucas, Captain Peacock en Mr. Humphries staan bij elkaar, nadat Mrs. Slocombe naar het kantoor van Young Mr. Grace is gegaan, in de overtuiging dat hij met haar wil trouwen.
Captain Peacock: ?Ik wou dat ik daar als vlieg op de muur zat.?
Mr. Lucas: ?Ik kan u precies vertellen wat u zou zien. Thee voor twee, een idiote zak en een trut van een oud wijf.?
MANCHESTER UNITED
Mrs. Slocombe komt in een geheel roze ballet-outfit uit de paskamer, om balletoefeningen te gaan doen.
Mrs. Slocombe (tegen Mr. Lucas): ?Waag niet niet om er iets van te zeggen.?
Mr. Lucas: ?Ik zou niet durven, Mrs. Slocombe, maar ik dacht wel aan iets anders. Het wordt hoog tijd dat Manchester United twee goede vleugelverdedigers krijgt.?
TERUGKOMEN
Mr. Humphries (tegen Mr. Grainger): ?Ik loop even met deze klant mee, die moet zich uitkleden en een pak passen bij Mr. Lucas?
Mr. Grainger (boos): ?Als u maar onmiddelijk terug komt.?
MANNENAFDELING
Mrs. Peacock stormt de afdeling op, omdat ze denkt dat Captain Peacock een verhouding heeft met de secretaresse van Rumbold.
Mrs. Peacock: ?Waar was je??
Captain Peacock: ?Wanneer??
Mrs. Peacock: ?Als je er omheen gaat draaien, geef ik je een schop, midden in de mannenafdeling.?
BENT U VRIJ?
Captain Peacock ontvangt een klant, die een broek wil passen.
Captain Peacock: ?Mr. Humphries, is Mr. Grainger vrij??
Mr. Humphries: ?Dat weet ik niet, maar ik ben druk bezig.?
Captain Peacock: ?Kunt u Mr. Lucas vragen of Mr. Grainger vrij is??
Mr. Humphries: ?Ja hoor, Mr. Lucas, is Mr. Grainger vrij??
Mr. Lucas: ?Ik zal het hem vragen. Mr. Grainger, bent u vrij??
Mr. Grainger: ?Ja hoor, ik ben vrij.?
Mr. Lucas: ?Mr. Humphries, Mr. Grainger is vrij.?
Mr. Humphries: ?Dank u, Mr. Lucas. Captain Peacock, Mr. Grainger is vrij.?
Captain Peacock: ?Dank u Mr. Humphries. Mr. Grainger, kunt u even komen??
Mr. Grainger (met samentrokken billen): ?Nee, Captain Peacock, dat kan niet, ik ben niet meer vrij, ik moet me even ontlasten.?
Mr. Lucas: ?Zal ik het dan maar even overnemen??
Mr. Grainger: ?Als u vrij bent.?
BROEKMATEN
Young Mr. Grace komt een demonstratie verkopen geven.
Young Mr. Grace: ?Ik heb wel wat ervaring in de verkoop. Ik heb vroeger ook verkocht, maar dan vis. Dat spul stinkt.?
Mr. Lucas: ?Bij vissen lijkt het me lastig broekmaten opmeten.?
Young Mr. Grace (tegen Captain Peacock): ?Die jongen is een idioot, of niet dan??
PROMOTIE
Het ziet er naar uit dat Mr. Rumbold in de raad van commissarissen komt, Captain Peacock zal in dat geval Rumbold opvolgen. Onder meer Mrs. Slocombe solliciteert naar de baan van Peacock.
Mrs. Slocombe: ?Ik vindt dat uw opvolger van het andere geslacht moet zijn.?
Captain Peacock: ?Dus u beveelt Mr. Humphries aan??
Even later, als Mr. Grainger solliciteert:
Mr. Grainger: ?Ik neem aan dat u mij zult aanbevelen.?
Captain Peacock: ?Waarvoor??
Mr. Grainger: ?Voor uw baan, natuurlijk.?
Captain Peacock: ?Dat betwijfel ik, ik denk dat er een jonger iemand nodig is.?
Mr. Grainger: ?Jonger? Waarom??
Captain Peacock: ?Het is een baan met erg veel verantwoordelijkheid.?
Mr. Grainger: ?Wat nou, u loopt maar wat hooghartig rond met uw neus in de lucht, en af en toe roept u dan: ?Bent u vrij, Mr. Grainger??
Captain Peacock: ?Ik moet ook alle rekeningen controleren, of ze goed zijn opgemaakt.?
Mr. Grainger: ?Iedere idioot kan dat.?
MANK
Mrs. Slocombe vertelt Miss Brahms dat een man heeft ontmoet in een caf?.
Miss Brahms: ?Hoe zag hij eruit??
Mrs. Slocombe: ?Nou, ken je die film, waarin Steve McQueen mank loopt??
Miss Brahms: ?Ja, maar, zag hij er echt uit als Steve McQueen??
Mrs. Slocombe: ?Nou, nee, maar hij liep net zo mank.?
IN VERWACHTING?
Mrs. Slocombe vertelt Miss Brahms in de kantine dat haar poesje kleintjes krijgt. Daarna komen de heren binnen.
Miss Brahms: ?Het is zeker wel als een schok gekomen? Wanneer komt het??
Mrs. Slocombe: Ach, achter de eerste schok lijkt het me wel leuk. Het kan nu elk moment gebeuren. Maar het gekke is, je ziet er niets van.? (De mannen kijken hierna naar Mrs. Slocombe?s buik).
Mr. Lucas (fluisterend naar Mr. Humphries): ?Dus daarom eet ze niet meer.?
Miss Brahms: ?Het is toch wel vervelend, want u bent altijd zo voorzichtig geweest.?
Mrs. Slocombe: ?Ach, zulke dingen komen in de beste families voor.?
Miss Brahms: ?Weet u niet wie de vader is??
Mrs. Slocombe: ?Ja en nee. Ik denk dat het gebeurd is op mijn verjaardag. Ik kwam van de pub, ik had er een paar teveel op, en ik had de deur niet goed dichtgedaan. Ik denk dat hij bij de buurvrouw woont.?
Miss Brahms: ?Dat is die rooie, toch?? (Mr. Humphries? hand schiet van tafel).
Mrs. Slocombe: ?Nee, dat kan niet, die is drie jaar geleden geopereerd. Ik denk dat het een Birmees is. Hij ligt de hele dag op de uitkijk, in mijn tuin, in de rabarber.?
Miss Brahms: ?Vindt de bevalling thuis plaats??
Mrs. Slocombe: ?Thuis, of in de paskamer.? (Captain Peacock proest zijn koffie uit).
Mrs. Slocombe: ?Gaat het wel goed met u, Captain Peacock??
Captain Peacock: ?Best, best, best.?
Mr. Humphries: ?Mrs. Slocombe, we konden het gesprek volgen, is het gepast om u te feliciteren??
Mrs. Slocombe: ?Dank u Mr. Humphries.?
Mr. Humphries: ?Hoopt u op een jongetje of een meisje??
Mrs. Slocombe: ?Half om half.?
Mr. Humphries: ?Ook dat komt in de beste families voor.?
Mrs. Slocombe: ?Ik kan er zes onderbrengen. Maar komen er meer, dan moet ik ze verdrinken.? (Mrs. Slocombe en Miss Brahms verlaten hierna de kantine.)
Mr. Lucas: ?Wat was dat nou allemaal??
Captain Peacock: ?Mr. Lucas, ik denk dat we moeten toegeven, dat we er helemaal naast zaten.?
Mr. Lucas: ?Ik denk dat u gelijk heeft, Captain Peacock. Maar ik maakte me wel even zorgen.?
Mr. Humphries: ?Ik ook, vooral toen ze over die rooie begon, die die operatie had gehad.?
Mr. Grainger (staat op): ?Ik moet meteen naar huis, wij hebben ook een Birmees als buurman.?
Mr. Lucas: ?Een Birmese kat??
Mr. Lucas: ?Nee, birmese buschauffeur. En mijn vrouw is gek op rabarber.?
OPLOSSINGEN
Grace Brothers dreigt te worden overgenomen door Lally & Willets. De meeste aandeelhouders zijn tegen een overname, maar van diegenen die aanwezig zijn op de vergadering zijn grotendeels voor.
Mr. Rumbold: ?Jullie weten allemaal dat Young Mr. Grace een erg doortastende zakenman is. En hij heeft een aantal oplossingen bedacht om alle problemen op te lossen.?
Young Mr. Grace: ?Ja, 1. Steek de boel in de fik, strijk het verzekeringsgeld op, en begin ergens anders opnieuw.?
Captain Peacock: ?Maar Mr. Grace toch??
Young Mr. Grace: ?Het werkte ook in 1928. 2. Laat de maffia de oppositie uit de weg ruimen, die zag ik bij Kojak. 3. Ontvoer de vrouw van Mr. Willets, stop haar in een kluis en gooi de combinatie weg.?
Mr. Lucas (tegen Humphries): ?Hawai Five-O?? (Humphries knikt)
Young Mr. Grace: ?4.Fotograaf mijn secretaresse in bed met Mr. Willets.?
Mr. Lucas: ?Dat deden ze vast in Columbo.?
Young Mr. Grace: ?5. Het ultime wapen. Fotograaf Mr. Humphries in bed met Mr. Willets.?
Mr. Humphries (tegen Lucas): ?Heb ik soms een programma gemist??
Mr. Rumbold: ?Ik heb Mr. Grace geadviseerd dat dit nogal vergaande oplossingen zijn, maar hij wil Howard Hughes imiteren, hij heeft net zijn biografie uit.?
Captain Peacock: ?Ik heb in mijn hele leven nog nooit zoiets gehoord. Het is belachelijk.?
Mrs. Slocombe: ?En ik ben er ook unaniem op tegen.?
Mr. Harman: ?Waarom doet u niet iets simpels, waarom gebruikt u geen dubbelgangers??
Mr. Rumbold: ?Wat bedoelt u, Mr. Harman??
Mr. Harman: ?Vervang ze, jullie komen vier aandeelhouders tekort, zet dus vier dubbelgangers in.?
Young Mr. Grace (tegen Harman): ?U heeft een crimineel brein, dat heeft u.?
VAKBOND
Mr. Mash neemt het als vakbondsman op voor Mr. Grainger, die is berispt omdat hij te laat terug kwam van lunch en weigert een boek te tekenen.
Mr. Mash: ?Wie is er voor, dat ik acties mag ondernemen wanneer ik wil?? (Iedereen steekt de hand op, behalve captain Peacock)
Mr. Mash: ?En wie is er tegen? (alleen captain Peacock steekt zijn hand op)
Mr. Mash: ?U kunt niet stemmen, u bent niet bevoegd.?
Captain Peacock: ?Ik ben lid van de vakbond.?
Mr. Mash: ?En waar is uw lidmaatschapskaart??
Captain Peacock: ?Die ligt thuis.?
Mr. Mash: ?Dan kunt u dus niet stemmen.?
Captain Peacock: ?Ik stel voor dat iedereen zijn of haar kaart toont.?
Mr. Mash: ?Dat is niet aan de orde.?
Captain Peacock: ?Waarom niet??
Mr. Mash: ?Omdat u pas een voorstel kunt doen, als u uw eigen kaart heeft getoond.?
JURK
Een mannelijke klant heeft op de vrouwenafdeling een jurk uitgezocht voor een feestje en wil deze passen op de mannenafdeling.
Captain Peacock: ?Mr. Grainger, bent u vrij??
Mr. Grainger: ?Nee, captain Peacock, ik ben net op de weg naar de personeelskantine.?
Captain Peacock: ?Mr. Humphries, bent u vrij??
Mr. Humphries: ?Nee, captain Peacock, ik ben mijn dassen aan het prijzen.?
Captain Peacock: ?Deze heer wil een jurk aanpassen.?
Mr. Humphries: ?Ik ben vrij.?
NOTULEN
Mr. Grainger moet op rapport komen bij Mr. Rumbold, omdat hij te laat was van lunch, en hij bovendien weigerde het boek te tekenen. Vooraf had hij tegen zijn secretaresse Miss Ainsworth gezegd, dat ze alles woordelijk moest notuleren. Mr. Grainger klopt op de deur.
Mr. Rumbold: ?Kom binnen.?
Mr. Grainger: ?Ik geloof dat u mij wilde spreken, Mr. Rumbold??
Mr. Rumbold: ?Ik wacht al vijf minuten op u, Mr. Grainger.?
Mr. Grainger: ?Ik kwam zo snel mogelijk.?
Mr. Rumbold: ?Herkent u dit boek, Mr. Grainger??
Mr. Grainger: ?Ik denk het wel.?
Mr. Rumbold: ?Schrijf alles op, Miss Ainsworth.?
Miss Ainsworth: ?Ik heb alles opgeschreven, Mr. Rumbold. Klop-klop. Kom binnen. Ik geloof dat u mij wilde spreken Mr. Rumbold?, Ik wacht al vijf minuten op u, Mr. Grainger, Ik kwam zo snel mogelijk, Herkent u dit boek, Mr. Grainger? Ik denk het wel. Schrijf alles op, Miss Ainsworth, Ik heb alles opgeschreven Mr. Rumbold.?
Mr. Rumbold: ?Ik wil niet dat u opschrijft, wat u zelf zegt.?
Miss Ainsworth: ?Goed, eh, moet ik dat ook opschrijven??
Mr. Rumbold: ?Nee, nee, nee, we beginnen opnieuw.?
Miss Ainsworth: ?Klop, klop.?
Mr. Rumbold: ?Miss Ainsworth, alstublieft, waar waren we??
Miss Ainsworth: ?Herkent u dit boek, ik denk het wel.?
Mr. Rumbold: ?Oh ja.?
HOSPITA
Mr. Lucas vertelt aan Mr. Humphries dat hij met een meisje naar huis is geweest.
Mr. Lucas: ?We moesten wel erg stil doen, want ze woont bij een hospita, en die wil niet, dat ze na 11 uur ?s avonds nog mannenbezoek heeft.?
Mr. Humphries: ?Oh, bij zo?n hospita heb ik ook gewoond.?
Mr. Lucas: ?Dus we gingen heel voorzichtig de trap op, en toen we in haar kamer kwamen zei ze dat ik niet op het knopje van het licht moest drukken, want dat maakte lawaai.?
Mr. Humphries: ?Het lijkt wel Mission Impossible.?
Mr. Lucas: ?We gingen daarom maar op de mat zitten, we keken elkaar vijf minuten lang aan, en toen vroeg ze waar ik op wachtte.?
Mr. Humphries: ?Ja, waar wachtte je eigenlijk op??
Mr. Lucas: ?Ik was bang dat ook het haakje van haar BH lawaai maakte. Maar goed, voor we het wisten wat het klabam-klabam-klabam.?
Mr. Humphries: ?Eind goed, al goed.?
Mr. Lucas: ?Nee, nee, dat was die hospita, die op de deur bonkte. Maar ik was zo rustig als wat, ik pakte de televisie op, liep de deur uit, en riep heel hard dat ik dat ding binnen een week zou repareren.?
Mr. Humphries: ?Trapte ze erin??
Mr. Lucas: ?Normaal gesproken waarschijnlijk wel, maar ik had geen broek aan.?
MAAGD
Tijdens een vergadering:
Mr. Rumbold: ?Ik zeg altijd maar zo, een gelukkige verkoper is een goede verkoper.?
Mr. Lucas: ?Ik zeg altijd maar zo, een voldane maagd, is geen maagd meer.?
SLEUTEL
Voor aanvang van een vergadering is de sleutel van de idee?nbox zoek. Captain Peacock slaat ermee op tafel, Mr. Grainger slaapt.
Mr. Grainger (in zijn slaap): ?Kom maar binnen, de deur is open.?
Mr. Humphries: ?We zoeken naar de sleutel.?
Mr. Grainger: ?Oh, die ligt onder de mat.?
ROMMEL
Mr. Goldberg komt solliciteren en herinnert zich Captain Peacock uit het leger. Hij noemt hem echter korporaal.
Mr. Rumbold: ?Deze man is niet korporaal Peacock, maar captain Peacock. Hij vocht tegen het leger van Rommel.?
Mr. Goldberg: ?Ooh, we vroegen ons altijd al af wat hij in zijn vrije tijd deed.?
WARENKENNIS
De oude Mr. Webster komt solliciteren en captain Peacock vraagt hem naar zijn warenkennis.
Mr. Webster: ?Wat is dat??
Captain Peacock: ?Kunt u mij het verschil vertellen tussen nylon en banlon??
Mr. Webster: ?Ik heb de baan zeker niet??